V. 3.1.1

Vanliga frågor

Här kommer vi löpande att fylla på med frågor och svar.

Frågor som rör deltagare

Fråga 1: Jag har köpt deltagarpass men lyckas inte logga in på plattformen. Vad gör jag?

Vi beklagar att du har tekniska problem med att ta del av programmet. Det kan vara flera saker som orsakar detta, testa följande för att lösa problemet:

 

Webbläsare

Hypersay fungerar bäst i Chrome. Om du har möjlighet att testa att följa länken som du fått på mejl från Hypersay Events i Chrome så kan det fungera bättre. Microsoft Edge fungerar inte med Hypersay.

 

Fel epostadress

Biljetten är knuten till epostadressen som du angav när du köpte biljetten. Du måste därför använda samma adress om du ska logga in. Om du har använt din organisations epostadress för biljetten ska du alltså inte logga in på tex. Google med din g-mail adress. Kolla så att du använder den adress som biljettlänken skickats till.

 

Biljett redan använd?

Om du får upp meddelandet att biljetten redan använts, klicka då “Sign out and sign in again”. En del epostprogram markerar länkar som klickade automatiskt och då uppstår detta problem. Se till att du använder den epostadress biljetten är knuten till. Se ovan.

 

Webbsidan blir vit

Om webbsidan blir vit och du får felmeddelandet “Programfel: ett undantag på klientsidan har inträffat” gå direkt till eventsidan https://hypersay.events/live/folkochkultur. Du är redan inloggad. Du kan också prova att refresha sidan eller starta om browsern om du inte gjort detta redan, du kan också försöka klistra in länken i en annan browser.

 

Här finns en instruktionsfilm som visar hur de vanligaste problemen åtgärdas och hur plattformen fungerar. 

Fråga 2: Jag har inte fått något mejl med länk till konventet?

En del deltagare har inte fått sina länkar då mejlen har hamnat i skräppostfilter. Om du inte fått din länk kolla först i skräpposten, mejlet är sänt från Hypersay Events. Om du inte hittar mejlet där, mejla oss på info@folkochkultur.se.

Fråga 3: Vad kostar det att delta på Folk och Kultur som besökare?

Kostnaden för att delta på Folk och Kultur 2022 som besökare är:

Offentlig sektor 435 kr inkl. moms
Privat sektor 235 kr inkl. moms

Du köper ditt digitala deltagarpass här.

Fråga 4: Var kan jag köpa biljetter till konventet?

Du köper ditt digitala deltagarpass här.

Fråga 5: Hur kan jag som deltagare interagera i den digitala plattformen?

I samarbete med vår konventpartner Smart Coop har vi för Folk och Kultur 2022 valt att använda oss av en plattform som heter Hypersay Events som ger oss nya möjligheter för det digitala konventet, inte minst då plattformens finess är interaktivitet, och vi ser fram emot att låta besökarna ta del av och interagera med era programinslag.

Plattformen för Folk och Kultur 2022 erbjuder en inbyggd chatfunktion som hela tiden är aktiv. Det innebär att man även under sändningen av förinspelade program kan interagera med deltagarna under det tidsintervall programinslaget är schemalagt. Det är upp till varje arrangör att välja att bemanna chatten eller bara låta deltagarna chatta med varandra. Om ni som arrangör bemannar chatten med en moderator kan ni själva marknadsföra att ni finns tillgängliga för frågor i chatten under utsatt dag(ar) och tid(er). Ett bra tips är att förbereda några frågor för att få igång diskussionen. 

I årets plattform finns även en plats kallad ”Frontrow” där besökare kan träffa kollegor och ”viska”/chatta med varandra under det att programpunkten pågår. Ni kommer att kunna hänga med någon/några utvalda och prata eller chatta med dessa kring det ni tillsammans tar del av, eller locka över någon som är någon annanstans på plattformen. 

Fråga 6: Kommer det gå att ta del av programmet i efterhand?

Tyvärr inte i någon större omfattning. Det förs dialog med en del arrangörer om att deras programpunkter ska gå att ta del av senare. Om det är någon specifik programpunkt som du vill kunna se i efterhand så är det bäst att ta kontakt direkt med arrangören.

Frågor som rör arrangörer

Fråga 7: Jag kommer inte in i arrangörsportalen. Hur gör jag?

Se till så att du följer rätt länk, nämligen den här. Här loggar du in med det användarnamn och lösenord. Inte mejladress.
Om du ändå inte kommer in, välja ”återställ lösenord”. Då använder du din mejladress och får en återställningslänk. Logga därefter in med ditt användarnamn.

Fråga 8: Vilket format ska jag som arrangör lämna mitt förinspelade material i?

Det färdiga förinspelade och bearbetade materialet måste lämnas in till Folk och Kultur under perioden 24 januari – 31 januariInget material tas emot efter detta datum. 

Filformat 

Materialet ska levereras i MP4–format H264 eller H265/HVEC

Upplösning: 1920x1080p

Du loggar in som vanligt med användarnamn och lösenord i arrangörsportalen där det från och med den 24 januari kommer finnas ett uppladdningsfält.

Fråga 9: Ska jag lägga grafik på mitt förinspelade material?

Grafik ska läggas till programinslaget i form av vinjett eller inledande anslagsskylt och namnskyltar, samt avslutningsskylt med ansvariga för produktionen. Dubbelkolla alltid stavning och korrekt titel direkt med medverkande under inspelning. Obs! Titlar bör skrivas med liten begynnelsebokstav, Exempel: Stina Stensson, områdeschef Företaget.

Vi ber er avstå från avsändarlogotyp som vattenstämpel eller liknande i hörnet av filmen, detta då produktionen under dessa dagar går under Folk och Kultur och kommer ha andra grafiska överlagringar.

Fråga 10: Hur marknadsför vi bäst vårt program?

Vi har försett era inskickade bilder för er programpunkt med en Folk och Kultur-inramning – perfekt för spridning på sociala medier! Dessutom har vi tagit fram en serie allmänna bilder i olika format. Dessa bilder ligger på arrangörsportalens startsida, bilderna för era enskilda program ligger inne på respektive programpunkt, längst upp på sidan. 

Om ni inte hittar någon bild med ram att ladda ner beror det antingen på att ni laddat upp bildmaterial efter deadline, eller att er bild haft sådant utsnitt (tex. med text och grafik på) att den inte gått att lägga i rammanér. I de flesta fall har bildredaktören då skrivit en anteckning om detta inne i programportalen. Se vidare nedan under rubriken Ändringar/tillägg i programtext eller bild.

Anmäl er till vårt nyhetsbrev

Logga in