V. 3.1.0

Konventpartner: Tegel & Hatt

Nu avslöjar vi äntligen vårt konventpartnerskap med designbyrån Tegel & Hatt! Det är Tegel & Hatt som ligger bakom vårt visuella lyft och skräddarsydda grafiska identitet – som har överträffat alla våra förväntningar och visuellt fångat kärnan av vår verksamhet.

Inför det digitala Folk och Kultur 2021 påbörjades arbete med en grafisk identitet för konventet. Det är något, som trots sin stora betydelse, ofta fallit mellan stolarna. Det blev en utmanande brief till Tegel & Hatt när de skulle ta fram Folk och Kulturs nya uttryck och identitet.

– Folk och Kultur är färgstarkt, levande, sprudlande och aktivt, och samtidigt Sveriges tyngsta kulturpolitiska konvent. Det finns en viss motsägelse i detta. Att vara sprudlande och livfull och samtidigt förmedla självförtroende och pondus kan vara svårt. Vår lösning för Folk och Kultur är att bli visuellt modigare och kraftfullare, och på så sätt inta en ännu tydligare, självklar plats i det offentliga rummet. Genom modet att stå för sitt sprudlande jag signalerar man självförtroende och tyngd, säger Mats Hedman, VD och Creative Director på Tegel & Hatt.

Inför Folk och Kultur 2021 har det pågått ett omfattande arbete med att ställa om till ett digitalt konvent. En stor del av partnerskapet har därför kretsat kring att skapa innehåll och uttryck anpassade till vår närvaro i den digitala miljön.

– När vi påbörjade arbetet med den digitala omställningen var det svårt att få en överblick över alla delar som faktiskt krävdes. Det är mycket tack vare Tegel & Hatt som vi överhuvudtaget klarat omställningen. Tegel & Hatt har funnits vid vår sida som en trygg följeslagare hela vägen – och hjälpt oss att uppnå våra ambitioner. De har gett oss ett ordentligt lyft med vår nya grafiska identitet – och visuellt lyckats definiera kärnan av vår verksamhet. Vi är oändligt tacksamma till allt stöd de har gett oss i den här processen, säger Linde Sjöstedt, projektledare och initiativtagare, Folk och Kultur.

– Uppdraget var tydligt, och något begränsande: Skapa Folk och Kulturs grafiska identitet, men behåll den befintliga logotypen. Vår lösning var att inte bara behålla den, utan låta den bli utgångspunkten. Dess olika figurer och geometri blev färgstarka mönster, ramar och enheter som tillsammans utgör en kraftfull och modig visuell plattform, säger Mats Hedman.

Vi rekommenderar varmt designbyrån Tegel & Hatt som genom sitt gedigna arbete och professionalism har lyft Folk och Kultur till en ny nivå!

Tegel & Hatt
Designbyrån Tegel & Hatt samarbetar med kunder som Kulturrådet, Natur & Kultur, Svensk Handel, Föreningen svenska tonsättare, Stiftelsen Expo, Ordberoende Förlag, restaurangerna Macelleria och Portofino med flera. Byrån är relativt ny, har funnits i drygt 5 år, men har redan hunnit etablera sig som en modig, uppskattad och leveranssäker leverantör av visuell kommunikation.

Anmäl er till vårt nyhetsbrev

Logga in