V. 2.1.6

Nya kuratorer

Per Schlingmann och Lise Bach Hansen är Folk och Kulturs nya kuratorer

Folk och Kultur bygger vidare på det nordiska spåret och bjuder in två externa kuratorer för att ansvara för ett antal programpunkter år 2020: Lise Bach Hansen, kulturkurator från Den Sorte Diamant, Kungliga biblioteket i Danmark, och Per Schlingmann, författare, föreläsare och rådgivare med lång erfarenhet inom politik och näringsliv. Folk och Kultur är ett kulturpolitiskt konvent som äger rum för tredje gången 5–8 februari 2020 i Eskilstuna.

– Genom våra externa kuratorer och deras spetskompetens ser vi fram emot att oväntade tankar lyfts, idéer som är både utmanande och överraskande. Vi vill ge besökarna vidgade vyer och nya perspektiv och vi ser gärna att olika ståndpunkter får brytas mot varandra, säger Linde Sjöstedt, projektledare för Folk och Kultur.

Per Schlingmann är före detta statssekreterare, chefsstrateg och partisekreterare, känd för att driva förnyelseprocessen av Nya Moderaterna. Han driver idag en kommunikationsbyrå, och senare i veckan utkommer hans sjätte bok, En omöjlig fiende, som är den sista i makttrilogin som legat till grund för Viaplayserien Den inre cirkeln. Per är vice ordförande i SOS Barnbyar och sitter i styrelserna för Svenska Filminstitutet och stiftelsen Höj rösten.

– För mig var det ingen tvekan. Får man möjlighet att lyfta frågeställningar och kurera viktiga kulturpolitiska samtal så tar man den. Det finns så många ämnen jag vill lyfta, men sakta men säkert börjar det reduceras till några teman som jag återkommer till, säger Per Schlingmann.

Lise Bach Hansen är Head of programming på litteratur- och spoken word-scenen på Den Sorte Diamant, Kungliga biblioteket i Danmark, som hon har varit med att förvandla till Köpenhamns huvudscen för samtal mellan ledande internationella toppolitiker, författare och konstnärer. Hon är aktiv i Advisory board för Berwaldhallens konceptutveckling av Baltic Sea festival och har de senaste åren också drivit fram utvecklingen av Arctic Imagination, en internationell kulturförmedlingsplattform för live events på Nationalbibliotek i Norden och New York.

– Jeg sagde selvfølgelig ja til at medvirke på Folk och Kultur, fordi jeg i årevis har arbejdet ud fra en vision om Norden som en sammenhængende kulturel platform. Vi er et kæmpe sprogområde, med så mange ting til fælles. Præcis fordi vi ligner hinanden, men alligevel er forskellige, er der meget gevinst ved at lade kulturlivet, kunsten, det politiske liv og næringslivet inspirere hinanden til at skabe nye ideer i forhold til de globale udfordringer, der kendetegner vores tid. Derfor glæder jeg mig til at forsøge at kuratere et program, der spejler det nordiske i det internationale og omvendt, säger Lise Bach Hansen.

Initiativtagare till Folk och Kultur är Länsteatrarna i Sverige, Regional Musik i Sverige och Länsmuseernas Samarbetsråd. Konventet har utvecklats i nära samarbete med Eskilstuna kommun och Region Sörmland och flera hundra externa arrangörer och utställare och äger sedan starten 2018 rum årligen i Munktellstaden i Eskilstuna. Folk och Kultur vill främja ett tillgängligt och vitalt kulturliv i hela landet, sprida kunskap om kulturens betydelse både i sig och för andra sektorer samt synliggöra den regionala nivån och vara en mötesplats för det breda kultursamtalet inom alla politikerområden.

Foto Per Schlingmann: Anna-Lena Ahlström
Foto Lise Bach Hansen: Ida Hildur Bach Rohloff

Pressmeddelande som pdf

Presskontakt:
Sofia Johansson
sofia.johansson@smallworld.se

Logga in här på Folk och Kulturs hemsida och planera upp ditt besök genom att bygga ett personligt schema. Är du en ny användare? Då måste du registrera dig först. Det gör du här. Allt som krävs är namn och mailadress så är du igång!