V. 2.1.5

Nå ny publik, bredare målgrupper och bli mer relevanta för fler

Hur gör vi vår verksamhet mer relevant för fler? Hur når vi målgrupper som annars aldrig gör några kulturbesök? Hur kan vi, genom vår verksamhet, bidra till de utmaningar som samhället står inför? En vanlig utmaning för många konstnärliga och kulturella verksamheter är att bredda sina målgrupper, nå ny publik och fler besökare. Genom sitt systematiska hållbarhetsarbete med fokus på social hållbarhet har Göteborgs Kulturkalas lyckats skapa hållbara lösningar och nått nya besökare. Metoderna har även bevisat att konstnärlig verksamhet kan bidra till konkret integration, på riktigt, utan att för den delen påverka den konstnärliga friheten. Tvärtom har de medvetna konstnärliga valen visat på effekter långt över det som gick att föreställa sig. Konsten ska stå fri och egenvärdet ska värnas men vad händer när vi går ett steg längre och ställer oss frågan om vår egen relevans och om det vi gör är en angelägenhet för fler än de vi redan når. Att det finns ett stort utanförskap till kulturupplevelser är dessvärre ett faktum men vad gör vi åt det. Kan vi göra något? Detta är ett praktiskt seminarium med syftet att dela med sig av erfarenheter, exempel och metoder som på olika sätt skapat förändring. Festivalens verksamhets- och konstnärliga chef Tasso Stafilidis, som ansvar för verksamheten och utvecklingsarbetet, berättar och delar med sig av erfarenheter och tips. Seminariet visar på att det är möjligt att förändra långsiktigt och hållbart. Mätningar från SOM-institutet vid Göteborgs Universitet visar att 51% av göteborgarna besöker festivalen och de kommer från alla stadsdelar och bostadsområden, de representerar alla åldrar med olika bakgrunder, såväl lågutbildade som högutbildade. Det här seminariet bjuder på konkreta tips och vänder sig till alla som jobbar med konstnärlig verksamhet som riktar sig till en publik.

MEDVERKANDE: Tasso Stafilidis, verksamhets- och konstnärligt ansvarig för Göteborgs Kulturkalas, kulturfestivalen i Göteborg, på Göteborg & Co.

Anmäl er till vårt nyhetsbrev

Logga in

Logga in här på Folk och Kulturs hemsida och planera upp ditt besök genom att bygga ett personligt schema. Är du en ny användare? Då måste du registrera dig först. Det gör du här. Allt som krävs är namn och mailadress så är du igång!