Kom och lyssna på ett panelsamtal om folkhögskolans internat utifrån olika perspektiv: internatets betydelse för deltagaren, skolan, närområdet och kulturpolitiskt?
"Jag känner att jag kan göra vad som helst, spela musik, måla, skriva poesi. Vi är i en kreativ bubbla där allt är möjligt."
Folkhögskolorna är spridda över hela landet och har en viktig roll för den enskilda deltagaren, för lokalsamhället och inte minst för kulturen. En stor del av folkhögskolorna har kurser med estetisk inriktning och rekryterar deltagare från regionen men också nationellt och i viss mån internationellt.
Möjligheten att kunna bo på skolan ger förstås fler chansen att kunna gå en specifik utbildning men det har också en vidare betydelse. Exempelvis skriver man i Folkbildningsrådets rapport “Folkbildning i landsbygder” hur folkhögskolan vitaliserar bygden och att "...genom kurser, tillresta deltagare och anställda tillför folkhögskolan något nytt till bygden.” På många platser är internatet en förutsättning för folkhögskolan att kunna bedriva sin verksamhet.
För individen ger internatboende en möjlighet att flytta till en ny plats, att komma hemifrån, att möta människor från andra platser av Sverige, Norden och världen. Det ger också en unik möjlighet att fullt ut ägna sig åt de ämnen man valt att fördjupa sig i. Att leva i folkhögskolemiljön tillsammans med andra skapar inte sällan nya kontakter, kulturyttringar och arrangemang även utanför kursplaner och skoldagar. Internatet är inte bara ett boende utan en vital plats där möten sker och kultur skapas, det får spridning både på skolan och utanför.
Folkhögskolorna över hela landet är en del i ett kulturellt utbildningssystem, de är även arbetsgivare för kulturarbetare och en arena för kulturarrangemang, en plats "där allt är möjligt". Det är en viktig aktör för att ge möjlighet för alla, oavsett var i landet man bor, att både ta del av och utöva kultur.
Välkommen till ett samtal där personer med olika erfarenheter av och kunskaper om folkhögskola och internat möts!
Arrangör: Nordiska folkhögskolan
Plats: Danssalen, Scenkonst Sörmland
Tid: Fredag 11:15 – 11:45
chef Gotlandsmusiken och fd rektor för Kungliga Musikhögskolan KMH
moderator
Ann Ighe är redaktör för kulturtidskriften Ord&Bild, lektor i ekonomisk historia samt skribent. Hon leder ofta samtal av vitt skilda slag och har gått ett år på folkhögskolan Biskops-Arnö.
utredare av folkbildningen på regeringens uppdrag
"Bildning, utbildning och delaktighet - folkbildningspolitik i en ny tid, SOU 2024:42"
lärare och biträdande rektor på Nordiska folkhögskolan
Svante Grogarn är linjeledare på Nordiska folkhögskolans teaterlinje, Teaterskolan. Som biträdande rektor på skolan har han varit involverad i Västra Götalands bildningsförbunds undersökning "Idéburna folkhögskolor med internatboende i Västra Götaland - en analys" som publicerades under hösten 2024.
deltagare och boende på internat på Nordiska folkhögskolan
Mira Hollosy Lamberg bor på Nordiska folkhögskolans internat och läser på Fotoskolan, skolans fotoutbildning med dokumentärfotografisk inriktning.
deltagare och boende på internat på Nordiska folkhögskolan
Solvej Lykke Ask studerar på Visskolan på Nordiska folkhögskolan. Möjligheten att bo på internat gjorde det möjligt för Solvej att flytta från Danmark under ett år för att gå musikutbildning på folkhögskola i Sverige.
samordnare Nordiska folkhögskolan
Samordnare för lärare på de estetiska programmen på Nordiska folkhögskolan. Arrangerar och dokumenterar, men deltar inte i panelsamtalet.