Hur kan musik bli ett verktyg för att uttrycka sig när orden inte räcker till? Studieförbundet Vuxenskolan arrangerar detta panelsamtal där vi utforskar musikens unika roll för kommunikation och hälsa genom projektet "Lyssna till mitt öga." Här används ögonstyrd teknik för att skapa musik och ge en röst åt personer med funktionsnedsättningar. Vi möter Valentina, en elev från Riksgymnasiet i Göteborg, som delar sin resa och musikaliska uttryck. Tillsammans med henne deltar bland andra Josephine Forsman (Sahara Hotnights och grundare av Loud Global), Calina Folme (rektor för Riksgymnasiet) Håkan Larsson (logoped) och Anna Backman Bister (Kungliga Musikhögskolan). Panelen diskuterar hur musik kan stärka individers självuttryck, främja inlärning och bidra till ett ökat välmående. Samtalet avslutas med ett musikframträdande av Valentina.
Samtalet leds av Mats Berglund Riksdagsledamot (MP) samt Kulturutskottets ordförande
Arrangör: Lyssna till mitt öga!
Plats: Danssalen, Scenkonst Sörmland
Tid: Onsdag 13:30 – 14:30
paneldeltagare
Calina är rektor på Riksgymnasiet för rörelsehindrade i Göteborg där man bland annat erbjuder eleverna det estetiska programmet med inriktning estetik och media samt musik. Många av musikeleverna har behov av stora anpassningar, t.ex. program med ögonstyrning för att kunna uttrycka sig och skapa musik.
moderator
Mats är ordförande för riksdagens kulturutskott och representerar Miljöpartiet de gröna. Tidigare har han även varit talesperson för frågor som rör pensioner och sjukförsäkringar samt högre utbildning och forskning. På kommunal nivå har han varit aktiv som ledamot i kulturnämnden och 2:e vice ordförande i Stockholms kommunfullmäktige. Mats är historiker, universitetslärare och forskare, och har även varit chef för innovationskontoret och samverkansenheten vid Stockholms universitet.
inledningstalare och musiker
Valentina är med i Arvsfondsprojektet Lyssna till mitt ögas expertgrupp. Hon går på Riksgymnasiet i Göteborg och använder huvudmus och ögonstyrd dator för att kommunicera och spela musik med.
paneldeltagare
Josephine är trummis och en av grundarna av rockbandet Sahara Hotnights. Förutom sin mångåriga karriär som musiker är Josephine också ledare för musikprogrammet LOUD Global, där hon arbetar för att inspirera och stötta unga musiker genom högkvalitativ musikundervisning och kreativa samarbeten.
Josephine Forsman brinner för att lyfta fram musikens kraft och dess positiva inverkan på vårt välbefinnande. Hon vill visa att musik inte bara är en källa till underhållning, utan också ett viktigt verktyg för att förbättra mental hälsa.
paneldeltagare
Anna är utbildad lärare i musik och i svenska, och har arbetat som musiklärare i 19 år; på estetiska programmet, på grundskola och på anpassad grundskola. Hon är disputerad i musikpedagogik med fokus på individanpassning i ensemblespel och är lektor på Kungl. Musikhögskolan i Stockholm samt musiklärare i grundsärskola. Hon är även utbildad i specialpedagogik, och har en examen som speciallärare. Specialområdet både i praktik och forskning är specialpedagogisk ämnesdidaktik i musik.
paneldeltagare
Håkan är logoped med lång erfarenhet inom rehabiliteringsteknik, Alternativ och Kompletterande Kommunikation (AKK) och musik som kommunikationsverktyg. Sedan 1984 har han arbetat på Furuboda folkhögskola och kompetenscenter. Genom åren har han genomfört ett flertal utvecklingsprojekt för att utnyttja fritidsaktiviteter, musik och datorspel till personer med lätta till grava hjärnskador för att få ökad motivation till träning i rehabilitering samt rätten till livskvalitet i vardagen. För närvarande är han involverad i arvsfondsprojektet MISK, som syftar till att utveckla ett digitalt musikinstrument anpassat för personer med funktionsnedsättningar.