En bred utbildning i konst- och kultur kan bidra till ett meningsfullt liv för alla. Hur kan flera grupper i samhället göras uppmärksamma på betydelsen av kultur- och konstfostran? Hur får nya generationer sina upplevelser av kultur? Dialogen utgår från svenska och finländska perspektiv på mänskliga rättigheter, delaktighet och livslångt lärande.
I diskussionen medverkar Tarja Karlsson Häikiö, professor i visuell och materiell kultur vid Göteborgs universitet, Tuulikki Laes, forskare vid Konstuniversitetet i Helsingfors, Anniina Suominen, professor för konstpedagogik vid Aalto-universitetet i Esbo Finland, och Victor Andersson, programdirektör på Hanaholmen - kulturcentrum för Sverige och Finland. Diskussionen arrangeras av Hanaholmen och Observatorium för konst- och kulturfostran i samarbete med Kulturfonden för Sverige och Finland. År 2025 fyller Hanaholmen 50 år, och diskussionen är en del av serien Dialoger för våra framtider.
Arrangörer: Hanaholmen - kulturcentrum för Sverige och Finland och Observatoriet för konst- och kulturfostran i Finland.
Plats: Eskilstuna Ölkultur, Eskilstuna Ölkultur
Tid: Onsdag 14:45 – 15:30
forskare
Forskare, CERADA-institutet vid Konstuniversitetet i Helsingfors och akademisk entreprenör som tror på musikens och konsternas möjligheter att svara på viktiga samhälleliga utmaningar. Grundare av RockHub, som vill bygga tillgängliga, generationsöverskridande musikgemenskaper i stadsmiljö. Medlem i Observatoriet för konst- och kulturfostran i Finland.
professor i visuell och materiell kultur vid Pedagogiska enheten: bild och slöjd på HDK-Valand, Högskolan för konst och design vid Konstnärliga fakulteten på Göteborgs universitet.
Tarja Karlsson Häikiö är PhD i konst- och bildvetenskap och hon disputerade med avhandlingen Barns estetiska läroprocesser; Atelierista i förskola och skola (2007).
Karlsson Häikiö arbetar med forskarutbildning av doktorander och lärarutbildning. Hennes forskningsområden är bildpedagogik, barn- och ungdomskultur, bedömning och dokumentation, professionalisering och högre utbildning inom konstarter och lärande.
professor konstpedagogik Aalto-universitetet, Finland
Professor i konstpedagogik vid Aalto-universitetet i Finland. Universitetets representant i Observatoriet för konst- och kulturfostran i Finland.
programdirektör Hanaholmen
Victor Andersson är programdirektör för Hanaholmen – kulturcentrum för Sverige och Finland sedan 2019 och ansvarig för en helhet av program, evenemang och insatser mellan aktörer i bägge länder på samhällets alla områden.