Hanaholmen 50: Hur bidrar konst- och kulturfostran till en hållbar framtid?

Fotograf: Pasi Autio

En bred utbildning i konst- och kultur kan bidra till ett meningsfullt liv för alla. Hur kan flera grupper i samhället göras uppmärksamma på betydelsen av kultur- och konstfostran?  Hur får nya generationer sina upplevelser av kultur? Dialogen utgår från svenska och finländska perspektiv på mänskliga rättigheter, delaktighet och livslångt lärande. 

I diskussionen medverkar Tarja Karlsson Häikiö, professor i visuell och materiell kultur vid Göteborgs universitet, Tuulikki Laes, forskare vid Konstuniversitetet i Helsingfors, Anniina Suominen, professor för konstpedagogik vid Aalto-universitetet i Esbo Finland, och Victor Andersson, programdirektör på Hanaholmen - kulturcentrum för Sverige och Finland. Diskussionen arrangeras av Hanaholmen och Observatorium för konst- och kulturfostran i samarbete med Kulturfonden för Sverige och Finland. År 2025 fyller Hanaholmen 50 år, och diskussionen är en del av serien Dialoger för våra framtider.

Arrangörer: Hanaholmen - kulturcentrum för Sverige och Finland och Ob­ser­va­to­ri­et för konst- och kul­tur­fost­ran i Fin­land.

Plats: Eskilstuna Ölkultur, Eskilstuna Ölkultur

Tid: Onsdag 14:45 – 15:30

Tuulikki Laes

forskare

Forskare, CERADA-institutet vid Konstuniversitetet i Helsingfors och akademisk entreprenör som tror på musikens och konsternas möjligheter att svara på viktiga samhälleliga utmaningar. Grundare av RockHub,  som vill bygga tillgängliga, generationsöverskridande musikgemenskaper i stadsmiljö. Medlem i Ob­ser­va­to­ri­et för konst- och kul­tur­fost­ran i Fin­land. 

Tarja Karlsson Häikiö

professor i visuell och materiell kultur vid Pedagogiska enheten: bild och slöjd på HDK-Valand, Högskolan för konst och design vid Konstnärliga fakulteten på Göteborgs universitet.

Tarja Karlsson Häikiö är PhD i konst- och bildvetenskap och hon disputerade med avhandlingen Barns estetiska läroprocesser; Atelierista i förskola och skola (2007). 

Karlsson Häikiö arbetar med forskarutbildning av doktorander och lärarutbildning. Hennes forskningsområden är bildpedagogik, barn- och ungdomskultur, bedömning och dokumentation, professionalisering och högre utbildning inom konstarter och lärande.

 

 

 

Anniina Suominen

professor konstpedagogik Aalto-universitetet, Finland

Professor i konstpedagogik vid Aalto-universitetet i Finland.  Universitetets representant i Ob­ser­va­to­ri­et för konst- och kul­tur­fost­ran i Fin­land. 

Victor Andersson

programdirektör Hanaholmen

Victor Andersson är programdirektör för Hanaholmen – kulturcentrum för Sverige och Finland sedan 2019 och ansvarig för en helhet av program, evenemang och insatser mellan aktörer i bägge länder på samhällets alla områden.   

Tillbaka

 

 

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev