Hur ser arbetet med spelkultur ut i regionerna? Vilka regioner vill hänga med i ungdomarnas kultur, och vilka tror fortfarande att spelkultur är "ett nytt och okänt fenomen"? Sverok lyfter varför är ungas intresse för spel- och nördkultur är avgörande - både för individen, och för gemenskapen. Under seminariet presenterar vi exempel från vår föreningsverksamhet, och diskuterar vilka hinder som ofta begränsar ungdomars engagemang.
Sverok lanserar också en ny rapport som kartlägger spelkulturens villkor i landets regioner. Ni får ta del av insikter från regionernas texter och våra analyser – med fokus på vad som gör vissa kulturplaner starka och andra mindre framgångsrika.
Seminariet är för dig som jobbar med kultur i regioner och kommuner, arbetar nära barn och unga, eller dig som vill få nya perspektiv på hur vi kan förbättra ungas möjligheter att delta, utvecklas och skapa i den kulturform som 9 av 10 unga utövar - spelkulturen.
Folk och Spelkultur är ett samarbete mellan Dataspelsbranschen, Sverok, Dataspelscentrum, Embracer Games Archive, Kulturskolan och Kultur Ungdom för deltagandet i Folk och Kultur 2025.
Arrangörer: Sverok och Folk och Spelkultur
Plats: Auditorium, Munktellmuseet
Tid: Onsdag 17:15 – 18:15
ordförande Sverok Spelkulturförbundet
Evelina "Maro" är förbundsordförande på Sverok Spelkulturförbundet. En ungdomsorganisation som samlar spel- och nördföreningar runt om i Sverige. Sverok arbetar med att sprida och stärka spelkulturen, stötta ungas organisering och ledarskap och för en bättre och roligare spelgemenskap för alla, oavsett bakgrund. Maro har en bakgrund i regionalt påverkansarbete i Sverok, från sitt tidigare engagemang i Sveroks distrikt.