Konsten och kulturen fyller en tveklöst viktig roll i vårt gemensamma samhälle. Den öppnar plats för nya tankar, för människor samman och vidgar våra sinnen. Den kan hjälpa en stad att växa, den kan få en okänd fråga att bli angelägen och den kan göra världen till en bättre plats. Men den kan också vara fullständigt onyttig.
I en tid då konstens nytta ständigt diskuteras ställer vi oss frågan: Får den otjänliga konsten, och i synnerhet dansen, plats? Eller ska vi göra vårt bästa för att radera den?
Vad händer i så fall om ingen konst får rum att vara onyttig? Om konsten inte får lov att vara en forskningsarena för nya världar. Vissa saker som produceras kanske inte vidgar sinnena på en enda person – blir det arbetet värdelöst då?
Cullberg välkomnar till ett öppet och prövande samtal om den onyttiga dansen.
Arrangör: Cullberg, Riksteatern
Plats: Ångmaskinhallen, Eskilstuna stadsmuseum
Tid: Fredag 11:30 – 12:15
konstnärlig ledare Cullberg
Kristine Slettevold är född 1978 i Tønsberg, Norge. Hon är utbildad vid Khio och Skolen For Samtidsdans i Oslo. Sedan 2001 är Kristine verksam som frilansande dansare och har arbetat med koreografer som, bland andra, Cristina Caprioli, Jefta van Dinther och Hooman Sharifi. Vid sidan av sitt arbete som dansare har Kristine Slettevold, sedan 2010, innehaft posten som lektor i dans vid Stockholms konstnärliga högskola med uppdrag som programansvarig för kandidatprogrammet i dans och som prefekt vid samma institution.
Kristine Slettevold är konstnärlig ledare för Cullberg sedan 1 juli 2022.
Samtalet modereras av Sonia Hedstrand.
Konstnär, kritiker och konstredaktör för Parabol
Sonia Hedstrand är konstnär och arbetar forskningsorienterat i skärningspunkten mellan dokumentarism, essä och sociologisk undersökning i medier som installation, rörlig bild, fotografi, performance och artist books. Hedstrand är även konstkritiker och skriver ofta med strukturella, intersektionella perspektiv på samtida konst, med intresse för konstnärsrollens och konstbegreppets förändringar genom historien, samt kommenterar gärna kulturpolitik. Innehar en Master i Fri konst från Kungl. Konsthögskolan 2011, och är alumn från Whitney Independent Study Program, NYC 2012.
koreograf och dansare
Rani Nair engagerar sig i dans och koreografi, med fokus på dekoloniala praktiker och postkolonial estetik. Hennes arbete utforskar ofta teman som minne och arkiv, och reflekterar över historier och berättelser som utmanar etablerade narrativ. Nairs koreografier har visats på framstående platser och festivaler världen över, inklusive Centre National de la Danse i Paris, ImpulsTanz i Wien, Spielart Festival i München, Ignite! Festival of Contemporary Dance i Delhi, Singapore International Festival of Arts, Göteborgs Dans- och Teaterfestival och den Svenska Scenkonstbiennalen. Hennes bidrag är också erkända i institutionella samlingar som Scenkonstmuseet och Dansmuseet i Stockholm, och dokumenterade i publikationer som Oxford Dictionary of Dance och Re-enactment. Nairs praktik visar inte bara hennes konstnärliga vision, utan betonar också ett engagemang för att avkolonisera konsten och skapa utrymmen för marginaliserade röster genom organisationen Embassy of Movement.