När spel är konst

Fotograf: Might and delight - Tiny Echo

Spel betraktas oftast som en form av underhållning, men mediet används också för att uttrycka olika konstnärliga ambitioner, för att undersöka existentiella frågor, berätta om personliga erfarenheter, och reflektera kring vad det innebär att vara människa. Spel är ett konstnärligt uttryck som kombinerar många konstformer och här får du möjlighet att ta del av olika inspirerande exempel.

Hör spelutvecklare och spelutgivare diskutera spelens specifika uttryck, hur kreatörerna använder spel och interaktivitet för att uttrycka sig och varför de valt just detta medium. 

Arrangörer: Dataspelscentrum och Folk och SpelKultur, Game Habitat

Plats: Auditorium, Munktellmuseet

Tid: Fredag 10:45 – 11:30

Oscar Wemmert

ordförande Dataspelscentrum

Oscar Wemmert är spelutvecklare sedan mer än 25 år och har varit involverad i mer än 20 spelproduktioner sedan 1997. Oscar är ordförande för Dataspelscentrum och frilansar som kreativ producent, spelutvecklare och spelpedagog genom sin firma GameFlame. Oscar brinner för spel som konstform och kreativt skapande inom alla de områden som ingår i spelutveckling. 

Jakob Tuchten

Art Director

Jakob är konstnärlig ledare och medgrundare till Stockholmsbaserade indie-studion Might and Delight som bland annat ställt ut sina spel på ArkDes, Tekniska museet samt Museum of Pop Culture i Seattle. Studion har uppmärksammats för sina lågmälda projekt som behandlat teman som sorg och familjeband.

Idun Isdrake

speldesigner

Idun Isdrake har 20 års erfarenhet av spel- och filmutveckling och har bland annat grundat Sveriges första spelinnovationslabb och första spelkonstgalleri. Idun har arbetat med ett flertal spelrelaterade konstprojekt, såsom ett spel om Arktis länkat från ett elektroniskt chip i handen, men även spelinnovation och design inom AAA-spel.

Bobbi A Sand

kreativ ledare Transcenders Media

Bobbi A Sand är kreativ ledare för Transcenders Media, som utvecklar Truer than You, ett spel om relationer och att vara sann mot sig själv och andra. Transcenders har tidigare skapat det prisbelönta datorspelet Knife Sisters, med teman som grupptryck, identitet och sexualitet. Bobbi har arbetat med spel sedan 2006, tidigare i Ozma Speldesign som utforskade vad spel är och kan vara.

Tillbaka

 

 

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev