Så tjänar vi pengar på att bevara och berätta företagens kulturarv - för framtida generationers nytta

Fotograf: Åsa Kax Ideberg

Per Albin byggde folkhemmet - och Ingvar inredde det och Erling klädde det.

Den kulturhistorien behöver också bevaras och berättas. Det gör CENTRUM FÖR NÄRINGSLIVSHISTORIA som sedan 1974 hjälpt svenska företag att arkivera sitt historiska material och att använda sin historia som en affärsstödjande tillgång, "history marketing".

Då skapas nämligen det affärsbehov som behövs för att företagen ska avsätta budget - vilket när tillräckligt många företag gör det leder till att näringslivets del av Sveriges historia och kulturarv kan hållas levande. Dessutom skapar det förutsättningar för Centrum för Näringslivshistoria att via sitt forskningssekretariat bedriva oberoende forskning och initiera akademiska projekt.

Alla håller med om att vi måste hållla kulturen levande för framtida generationer. Men här är en lösning som motiverar dagens generation att verkligen avsätta medel för det - för det gynnar även dem här och nu.

Om detta berättar Anders Sjöman, uppdragschef på Centrum för Näringslivshistoria - och ser fram emot många frågor.

Arrangör: Centrum för Näringslivshistoria

Plats: Konsertsalen, Scenkonst Sörmland

Tid: Onsdag 14:30 – 15:15

Anders Sjöman

uppdrags- och kommunikationschef Centrum för Näringslivshistoria

Anders har tidigare varit PR-konsult på Springtime (Stockholm), kommunikationschef på filmtjänsten Voddler (Stockholm), caseutvecklare på Harvard Business School (Paris) och utvecklingschef på EF Education (Boston). Han är civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm (vilket hans föräldrar log åt som ett mesigt sätt att revoltera mot kulturvärlden han växt upp i).

Tillbaka

 

 

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev