No. 16 Marie Starck

Svenska kyrkans kultursekreterare Marie Starck om kulturens roll i Svenska kyrkan idag och dess förhållande till den rådande kulturpolitiken.

Hur ser kulturens roll och utmaningar ut i Svenska kyrkan idag? Hur förhåller sig kyrkan till regeringens kulturpolitik?

– Svenska kyrkan är en av Sveriges absolut största kulturaktörer med ett samhällsekonomiskt värde på kultur och kulturarv för över 2,3 miljarder. Men medan musiken alltid varit en självklar del av kyrkans liv och verksamhet, både i gudstjänsten och i andra former där vi är den största uppdragsgivaren för frilansmusiker, har konsten, litteraturen, filmen och scenkonsten inte haft en lika självklar plats. Just därför fanns vi till exempel för första gången med på Scenkonst-biennalen 2023 och försöker bli mer synliga i olika kultursammanhang.

Svenska kyrkans bevakning av de kulturpolitiska frågorna har intensifierats de senaste åren och vi för en dialog med både kulturdepartementet (just nu om den kyrkoantikvariska ersättningen) och med berörda myndigheter. Eftersom kyrkans kulturverksamhet är helt egenfinansierad är vi inte direkt berörda och beroende av regeringens kulturpolitik. Däremot vill vi ses som en resurs att räkna med och har funnits med i exempelvis i referensgrupper kring Folkbildnings-utredningen. Vi ser naturligtvis med oro på minskade resurser till kulturen och signaler om konstnärliga begränsningar. Därför vill vi gärna delta i rundabordssamtal kring frågor om exempelvis konstnärlig frihet och frågor som inte enbart handlar om offentlig finansiering. Konstnärliga begränsningar kommer i förlängningen även begränsa religionsfriheten och yttrandefriheten, därför är detta en fråga som exempelvis nyligen var ett tema på vår nordiska kulturkonferens.

I samband med Kulturrådets uppdrag att kartlägga alternativa musikscener har vi påtalat att Svenska kyrkan även här vill vara en resurs. Vi finns i hela landet och har sammanlagt 3 400 kyrkor. Alla kyrkor är inte lika lämpade för alla musikaliska genrer men det finns fler möjligheter till samverkan än i dagsläget. Detta kan vi bidra med.

Svenska kyrkan är medarrangör vid större evenemang som bland annat Bokmässan i Göteborg, Malmöfestivalen och filmfestivaler – vilken inverkan har detta på er verksamhet?

– Interaktionen med kulturlivet har nog stärkt självförtroendet och inspirerat många lokala församlingar att samverka med konstnärer och författare på ett sätt som man inte tidigare trott vara möjligt. Omvänt har kulturvärlden alltmer förstått att kyrkan menar allvar med att både värna konstnärlig kvalitet och frihet. Det kyrkan är bra på är existentiella samtal och vi hoppas förstås att dialogen mellan kyrka och kulturliv kan fördjupas. I grunden arbetar vi ju med samma livsfrågor, om än på olika sätt. Ibland skulle jag önska fler informella kollegiala samtal mellan präster och konstnärer. Utan publik. Hur spännande skulle det inte bli.

Vilken är den senaste kulturupplevelse som berörde dig?

– Sårad ängel av Sara Stridsberg på Dramaten. Har i princip sett allt som Ingela Olsson gjort med Stridsberg. Man blir känslomässigt manglad och utmanad men känner sig samtidigt omsluten.

Blev också väldigt tagen av Nick Caves utställning The Devil – A life i Bryssel med 17 glaserade keramiska figuriner där vi ser djävulen födas, ärva världen, bli förälskad, bekämpa ett lejon och så småningom dö. En komplex, vardaglig figur som försöker skildra ondskan i människan och i världen.

Slutligen måste jag förstås nämna Nils Berg Cinemascope: Plays religion på Mötesplats Mariatorget. Nils Berg fick Svenska kyrkans kulturstipendium 2023 och förenar lekfullhet, djupt allvar och oförutsägbarhet som gör hans musik oemotståndlig.

 

 

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev